Verrijk jouw website met Rich Content

  |   Door:

Rich content helpt om beter online gevonden te wordenEen stuk tekst die goed opgebouwd is en de lezer informeert is natuurlijk al goede content. De tekst is ontzettend belangrijk, voor de lezer en voor de zoekmachine. Want hoe kan een zoekmachine nu zien waar een pagina over gaat zonder tekst, zul je denken? Op meer manieren dan jij wellicht zult denken! Links, plaatjes, video's en tabellen zijn ook manieren om de inhoud van jouw pagina duidelijk te maken. Dit wordt gezien als rich content. Google zoekt steeds meer en nieuwe manieren om uit te vinden wat een goede website is en veel hangt daarbij samen met de bezoekerservaring. We zullen je uitleggen hoe jij deze rich content het beste kunt gebruiken om de ervaring van jouw bezoekers te verbeteren aan de hand van een website over vissen.

Links op een pagina

De links op jouw pagina bepalen mede waar jouw pagina over gaat. Als je op een pagina een aantal links hebt staan naar een of meerdere websites over vissen, dan is het voor google duidelijk dat ook jouw pagina met vissen te maken heeft. Gebruik niet teveel uitgaande links op jouw website, dit kan negatief werken doordat een uitgaande link ook zogenaamde link-juice doorstuurt. Hierover zullen we je in een later artikel meer vertellen. Voor nu is het belangrijk om te weten dat enkele links naar websites met hetzelfde onderwerp als de pagina, aan de zoekmachines laten weten waar jouw pagina over gaat.

Voeg enkele plaatjes toe aan de pagina

Het gebruik van foto's en plaatjes heeft een grote positieve invloed op de vindbaarheid en bezoekerservaring van de pagina. Een foto van de vis maakt voor de bezoeker direct duidelijk waar het over gaat en geeft deze bovendien informatie die lastig is uit te leggen in tekst. De bezoeker zal de pagina beter beoordelen, langer op de pagina blijven en minder snel direct van de website vertrekken omdat het hem niet bevalt. Google pikt deze signalen vervolgens op, met als resultaat een hogere ranking. Daarnaast zoeken mensen via google ook vaak op 'images' waarbij ze direct alle plaatjes van websites te zien krijgen. Zorg daarom dat je de foto ook een 'alt'-tag meegeeft, waarin je uitleg geeft over de foto. Zorg voor een korte beschrijving van de foto. Fout: 'Snoek' Goed: 'Dit is een grote snoek die wij gevangen hebben in het Markermeer'.

Youtube Video's kunnen jouw website helpen

Wellicht wist je dit niet, maar Google is eigenaar van Youtube. En Google probeert op alle manieren hun imperium uit te breiden. Video's worden niet alleen zelf zichtbaar in de zoekresultaten, maar ook de pagina's die het google-produkt Youtube gebruiken scoren beter in de zoekmachine. Op deze manier maken meer en meer mensen gebruik van hun diensten. Daarnaast levert het, net als met de plaatjes, een goede bezoekerservaring op met alle positieve gevolgen van dien. Gebruik jouw google+ account om je aan te melden bij google en plaats gerelateerde video's op de Youtube website. Deze video's kun je vervolgens ook op jouw eigen website plaatsen. Een leuke video over de vangst van die snoek is leuk voor de bezoeker, voor google en dus voor jouw website.

Tabellen zijn informatief

Op jouw website over vissen heb je wellicht een pagina over hengels. Deze zijn er uiteraard in verschillende soorten en maten. Wanneer jij deze hengels in een tabel plaatst op jouw website, begrijpt de zoekmachine niet alleen via de tekst dat hengels het onderwerp zijn, maar ook met de tabel. Ook is het mogelijk dat de bovenste artikelen in de zoekresultaten te voorschijn komen. het zoekresultaat van jouw website valt dan meer op, wat zorgt voor een hogere klikfrequentie (click-though-rate). Hieronder zie je daarvan een voorbeeld.

Voorbeeld van de zoekresultaten bij het gebruik van een tabel.

Samengevat

Je begrijpt dat alleen een stukje tekst niet meer voldoende is. Niet voor de bezoeker, die meer wil dan een lap tekst, maar ook niet voor de zoekmachines. Maak daarom gebruik van rich content om jouw pagina's en website te verrijken. Het is niet noodzakelijk om op elke pagina alle opties in te zetten, gebruik enkel de opties die voor jouw bezoeker informatief zijn en passen bij de pagina. Het gevaar is anders dat de pagina te druk wordt, wat voor een negatieve bezoekers ervaring kan zorgen. En zoals altijd; google merkt dit!

Dit artikel is geschreven door .