De URL is belangrijk voor google en SEO

  |   Door:

Wanneer wij een website helpen met de online vindbaarheid kunnen wij op veel vlakken helpen. Echter een van de zaken waar we geen invloed meer op hebben is het gekozen domein. Dit ligt vast en kan niet meer veranderd worden. Toch heeft google aangegeven in hun infographic dat wanneer het keyword voorkomt in de URL (het webadres) de website hoger zal scoren in de zoekresultaten. Daarom is het van belang om goed over het domein van een nieuwe website na te denken.

Hoe bepaalt u een goede domeinnaam

Een goede domeinnaam voldoet aan een aantal factoren.
Goede domeinnaam voor SEOVoor offline marketing

  • Representatief voor uw bedrijf
  • Makkelijk te onthouden (niet te lang)

Voor online marketing

  • Duidelijk voor de bezoeker
  • Goed voor online vindbaarheid

Vaak zult u een afweging moeten maken tussen deze factoren en welke u het belangrijkst vind. Stel u heeft een aannemersbedrijf in Haarlem, Van Zanten BV en u wilt hiervoor een nieuwe website ontwikkelen. Uw potentiele nieuwe klanten zullen niet zoeken op van Zanten, maar op aannemer in Haarlem. Hier kunt u bij het aanvragen van een domein al op inspelen. Een goede domeinnaam voor de online vindbaarheid van dit bedrijf zou bijvoorbeeld zijn: vanzantenaannemersbedrijf, Vanzanten-Haarlem, vanzanten-aannemer. Deze domeinnamen voldoen aan alle hierboven vermelde factoren. Echter wellicht vindt u dit niet mooi staan op uw visitekaartjes, daar vermeld u liever; www.vanzanten.nl Dit is geen probleem. Wat u kunt doen is meerdere domeinen registreren en deze doorverwijzen (vraag uw website bouwer hiernaar) naar degene die het beste is voor online vindbaarheid. Zo kunt u een mooie, korte, professionele website naar uw klanten communiceren, en toch optimaal presteren in de zoekmachines.

Scoor hoog met één domein

Ook al communiceert u meerdere domeinnamen offline, zoals uit het voorbeeld hierboven. Het is van belang dat u (in eerste instantie) online slechts 1 domein naar buiten brengt en communiceert. De overige domeinen kunt u het beste doorverwijzen (redirect met 301) naar 1 webadres. Dit heeft meerdere redenen. Allereerst wordt voor google de autoriteit (authorship) steeds belangrijker. Als u een autoriteit bent in uw vakgebied, zal uw website beter scoren. In een ander artikel leggen we dit auteurschap uit. Het is makkelijker om met 1 website een betere auteurschap te verkrijgen, en uw klanten dus niet over meerdere websites te verdelen. Ook kunt u zich focussen op het onderhouden van 1 website, waardoor deze van hogere kwaliteit gaat zijn. Met een lagere bouncerate en een betere bezoekerservaring tot gevolg. Beide zijn factoren die een gunstige invloed hebben op de SEO. In een later stadium, nadat uw website al veel klanten trekt, kunt u ervoor kiezen om voor een niche binnen uw branche een tweede website te starten. In eerste instantie adviseren wij om op 1 website te focussen.

Één website meer meerdere domeinen

Belangrijk om te weten is dat, vooralsnog (ook al probeert google hier verandering in aan te brengen), 1 domein eigenlijk uit 2 websites bestaat. Om het eerdere voorbeeld te gebruiken; http://www.vanzanten.nl en http://vanzanten.nl zijn voor het web twee verschillende adressen! Al bij het bouwen van de website dient u te kiezen uit deze twee mogelijkheden. Meld dit aan de bouwer van uw website, of als u een wordpress of joomla website heeft, download de plugin hiervoor zodat het correct is opgezet. Het meest gebruikt is de versie met www ervoor. Als u hiervoor kiest, dient u de versie zonder www door te verwijzen naar de juiste. Ook bij het communiceren van uw website online, het plaatsen van links en het sturen van emails, dient u het juiste webadres te communiceren, dus zonder of met www. ervoor. Een link naar de verkeerde versie van uw website draagt niet bij aan de autoriteit en dus de zoekmachine-optimalisatie van uw échte website.