De belangrijkste Google hulpprogramma's

  |   Door:

Door

Google analytics

In een eerder blogitem bespraken we reeds de noodzaak van google analytics. Voor meer informatie raden we aan om dit bericht goed door te nemen, maar ik zal het hier kort nog even doornemen omdat google analytics in dit rijtje echt niet mag ontbreken. Google analytics houdt alle statistieken bij van uw website. Waar de bezoekers vandaan komen, hoe ze uw website vonden, wat de belangrijkste zoekwoorden zijn en hoeveel bezoekers uw doelen bereiken. Aangezien het aloude principe meten = weten ook voor uw website opgaat, mag google analytics niet ontbreken op uw website.

Google webmaster tools

Met Google webmaster tools kunt u de status van uw website bekijken en makkelijk vinden waar deze verbeteringen nodig heeft. Binnen webmastertools zijn er verschillende hulpprogramma's om uw website te verbeteren. Zo is er de tool: HTML-improvements, waarbij google aangeeft hoeveel missende, of dubbele meta-titles en descriptions er zijn op uw website. Ook kunt u een sitemap toevoegen, zodat google makkelijk kan zien welke pagina's er op uw website te vinden zijn en deze snel kan indexeren (toevoegen aan hun database). Een andere optie in dit hulpprogramma is 'fetchen', als u hier een nieuwe pagina toevoegt, kunt u deze gelijk indexeren zodat deze praktisch direct wordt weergegeven in de zoekresultaten. In webmaster tools is ook een uitgebreider overzicht van de zoekwoorden te vinden waarop uw website weergegeven wordt in de zoekresultaten, uitgebreider dan in Google analytics.

Google Places en Google+

Als u een lokaal bedrijf heeft, kunt u uw bedrijf toevogen aan Google Places en een eigen Google+ pagina geven. Verifieer vervolgens uw adres (Google zal u een ansichtkaartje sturen met een code) en na enige tijd zal uw bedrijf in uw regio zichtbaar worden op Google Maps. Zorg wel dat u het bedrijf toevoegt als lokaal bedrijf en niet als website, zodat u ook gebruik kunt maken van Google Expres, de vereenvoudigde versie van Google Adwords, waarmee u (betaalde) advertenties kunt laten weergeven in de zoekresultaten. U betaalt dan per klik/bezoeker van uw website via deze link.

Google Adwords

Met Google Adwords kunt u uw online marketing campagne volledig instellen, met budgetten, zoekwoorden, maximale kosten per zoekwoord en nog veel meer. Google Adwords is dan ook voor de meer ervaren online marketeer. Dit is een van de grootste inkomstenbronnen voor google en de websites die hiervan gebruik maken krijgen dan ook de voornaamste posities in de zoekresultaten. Het is echter niet makkelijk om te bepalen waar het punt ligt voor uw website waarbij de kosten de inkomsten zullen overtreffen. Wij raden dan ook aan om in eerste instantie gebruik te maken van Google expres, de vereenvoudigde versie, waarbij u minder kunt instellen.

Google rich snippets

Ziet u wel eens een foto van iemand in de zoekresultaten, of sterren bij een beoordeling van een restaurant? Dit zijn rich snippets. Ook u kunt van deze mogelijkheid gebruik maken, als u aan de richtlijnen van google voldoet voor de bepaalde snippet. Er zijn vele mogelijkheden, en het vereist vaak wel enige kennis van HTML, maar het is zeker de moeite waard want uw website zal meer opvallen in de zoekresultaten en hierdoor een hogere click-through-ratio behalen, oftewel meer bezoekers die de link zien zullen hier op klikken. U kunt meer info vinden over deze rich snippets in de database en gelijk testen of het werkt: Google Rich Snippets.

Google Trends

Om te bepalen op welke zoekwoorden u gaat focussen kunt u gebruik maken van het Google Trends hulpprogramma. Deze tool geeft niet alleen weer hoeveel er op een bepaald zoekwoord gezocht wordt, maar ook de geschiedenis ervan, oftewel de trend. Erg handig om te bepalen of u nog wel op de juiste zoekwoorden focust. Google Trends

Youtube

Niet iedereen weet dit, maar Youtube is onderdeel van Google. U kunt uw eigen youtube kanaal maken en deze via uw google+ pagina linken aan uw website. De video's kunt u op uw website plaatsen, maar ook op youtube zelf zult u bekendheid krijgen. Voor google is dit een indicatie dat uw website leeft en zodoende bouwt u autoriteit op, het toverwoord voor google de laatste jaren. Websites met een hoge autoriteit zullen over het algemeen beter scoren.

De video's van Matt Cutts

Op youtube geeft Google Webmaster, waaronder het hoofd van het webspam team, Matt Cutts, geregeld antwoord op vragen van website beheerders in korte video's van 2 tot 5 minuten. Hierin geven ze prijs hoe Google werkt, tips voor website beheerders en welke fouten er gemaakt worden. Erg informatief en leerzaam, dus zeker het kijken waard. Er zijn ondertussen ontzettend veel filmpjes te zien en sommigen zijn al enigszins verouderd, maar daardoor niet minder interessant. Bekijk hier de video's van Matt Cutts.