Google Tools; Google Analytics

  |   Door:

Door

Statistieken bijhouden met Google AnalyticsInstalleren Google Analytics

Allereerst, zorg dat u deze tool installeert op uw website. Hiervoor heeft u een google account nodig. Het beste is om voor uw website een gmail e-mail adres aan te maken en hieraan ook de tool te koppelen. U heeft dan dus slechts 1 account, waar de verschillende functies aan zijn gekoppeld. Uiteraard kunt u ook uw bestaande gmail account gebruiken.

'Is dit ingewikkeld, of doet u dit liever niet zelf? Wij helpen u graag!'

Maak hier een gmail account aan

Maak hier een google analytics account aan

 

Nadat u de accounts heeft aangemaakt, voegt u de website toe aan google analytics. U zult een code krijgen die u dient te installeren op de website. De code ziet er uit als UA-XXXXXXXX-X bijvoorbeeld. Dit is uw analytics code. Heeft u een wordpress website? Dan kunt u eenvoudig de plugin voor Google Analytics toevoegen aan uw website, waarin u deze code in kunt voeren. Ook het Sweet CMS van Dudesquare heeft zo een invulveld, bij instellingen. Zodra u deze code op uw website heeft staan, is uw website gekoppeld aan uw analytics account.

Statistieken bijhouden met Google Analytics

De belangrijkste tools van Google Analytics

Acquisitie

Bij acquisitie kunt u al het verkeer vinden dat u naar uw website heeft getrokken. In grote lijnen wordt het verkeer in het overzicht opgedeeld in; organische bezoeken, direct verkeer, verwijzingen en sociaal verkeer. Met de SEO hulp die wij bieden richten wij ons op de organische bezoeken, oftewel het verkeer dat via de zoekmachines bij uw website terecht komt. Wanneer u klikt op 'zoekwoorden - organisch' dan kunt u al uw organisch verkeer zien van de afgelopen maand. Deze tijdperiode kunt u overigens rechtsbovenin de pagina wijzigen, voor als u het verkeer over een langere of kortere periode wilt zien.

U zult wellicht zien dat het meerendeel van de organische bezoekers 'not provided' meekrijgt. Dit komt doordat google de bezoekers anoniem wilt houden. U kunt híér dus niet zien op welke zoekwoorden bezoekers naar uw website komen. U krijgt hierin wel inzicht in de google webmaster tools.

Bounce Percentage

Binnen 'acquisitie - alle verkeer' vindt u de statistieken. Hierin is het bounce percentage erg belangrijk. Het bouncepercentage is het percentage aan bezoekers dat uw website wel bezoekt, maar niet doorklikt naar een andere pagina. Deze bezoekers gaan dus onverrichter zake weer op zoek naar een andere website. Het spreekt voor zich dat u dit percentage zo laag mogelijk wilt hebben. En niet alleen u, ook google gebruikt dit percentage om te zien of uw bezoekers uw website waarderen. Een website die door de bezoekers goed gewaardeerd wordt, zal hoger scoren in de zoekmachines. U kunt ook per pagina de bounce percentages bekijken.

Het is wel zo, dat dit percentage nooit 0% zal worden. Er zullen altijd bezoekers zijn die eigenlijk op zoek zijn naar iets anders dan wat op uw website te vinden is. Wanneer uw bounce percentage tussen de 25 en 35% schommelt, dan is dit een mooi resultaat. Als uw bounce percentage hoger is, dan zult u moeten proberen om uw bezoekers te behouden. Dit kan door uiterlijke kenmerken van uw website, maar ook door het toevoegen van meer informatie. Een andere goede manier om het bounce percentage te verlagen is door op gerichte zoekwoorden te focussen. Bijvoorbeeld, als uw website leren laarsjes verkoopt, zorg dan dat u ook focust op 'leren laarsjes, leren laarzen, leren laarsjes kopen' etc. Als u namelijk focust op 'laarzen kopen' dan krijgt u ook bezoekers op uw website die op zoek zijn naar kaplaarzen of kinderlaarsjes. Deze bezoekers zullen echter zorgen voor een hoog bounce percentage omdat ze niet zullen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Overige Analytics Tools

Er zijn nog veel meer tools binnen de google analytics website die u kunnen helpen. Zo kunt u het mobiele verkeer bekijken, welke pagina het beste bezocht wordt (bij inhoud), of via welk besturingssysteem uw website het meest wordt bezocht. Ons advies is, bekijk minstens elke week uw analytics account en navigeer door de verschillende menu's. Zo leert u uw website en het daarbijhorende gedrag van uw bezoekers beter kennen.